Teddy School to całkowicie autorski projekt edukacyjny stworzony przez Annę Górny-Bogulską. Jest to szkoła językowa specjalizująca się w nauczaniu języka angielskiego. Na rynku jest już obecna 10 lat i wprowadza wiele innowacji edukacyjnych odróżniających ją od innych placówek na terenie Gliwic (gdzie ma swoją siedzibę i to miasto jest głównym terenem jej oddziaływań). 

Model nauczania, według którego pracują nauczyciele nazywa się Teaching in Empathy (uczenie w empatii). Głównym elementem, podstawą edukacji jest relacja. Relacja nauczyciel – uczeń, uczeń – rodzic, rodzic-nauczyciel. Zdanie: “Dzieci nie uczą się od tych, których nie lubią” jest kompasem. Nauczyciele szkolą się z umiejętności nazywania swoich emocji, mówienia o swoich granicach, nazywania potrzeb i szukania strategii ich zaspokojenia. Szkolenia obejmują elementy NVC (Porozumienie bez przemocy) oraz SNO (model mini mediacji), który jest wsparciem w momencie pojawiania się konfliktów podczas prowadzenia zajęć.

Rozwijanie motywacji wewnętrznej – brak kar i nagród oraz każdego zewnętrznego epitetowania, a co za tym idzie oceniania, sprzyja rozwojowi motywacji, która pochodzi z wnętrza i jest sterowana tylko wewnętrznym głosem, głośnym i mówiącym: “JA CHĘ…” lub “JA NIE CHCĘ…”. Inaczej mówiąc, posiłkując się myślą pedagoga Janusza Korczaka pomagamy dzieciom być sobą a nie nami. 

Dzieci nie podlegają testowaniu, nie stosujemy kartkówek ani żadnych form odpytywania uczniów. To co jest stosowane? Są ewaluacje po każdym przepracowanym rozdziale. Uczniowie sami zaznaczają o sobie co według nich umieją, co chcieliby dopracować, a czego nie umieją. Identyczną kartę uczniowie otrzymują od nauczyciela, następnie analizowane są pojawiające się rozbieżności i wyciągane wnioski a propos dalszej pracy.

Brak zadań domowych, w tę formę pracy nie wierzymy już bardzo długi czas. Jest to związane z przeładowaniem dzieci jeśli chodzi o zajęcia szkolne oraz dodatkowe (pod kątem ich liczby). W Teddy School pracujemy na zajęciach, angażując uczniów do pracy przez 60 minut dwa razy w tygodniu. Ten czas jest wystarczający, o ile jest produktywny i na pełnym mindfullness – tzn. że uczniowie są z nami tu i teraz, a ich myśli nie krążą gdzieś w okolicach godziny 18:00 kiedy to trzeba będzie nauczyć się na kartkówkę, lub przekazać wiadomość o wywiadówce. Oczywiście, to od nauczyciela zależy jakość relacji z uczniem. W Teddy School wszyscy o tym wiemy i ćwiczymy, aby doskonalić swój warsztat.

Stosujemy zielony długopis. Niby mała zmiana z czerwonego na zielony, ale stoi za tym cała ideologia wzmacniania tego co w szklance do połowy pełne, a nie puste. Propagujmy wdzięczność i dziękujemy naszym uczniom za to, że pracują razem z nami, że się angażują, że śpiewają, że powtarzają.

Uczymy stosując metodę problemową oraz metodę projektu. Dzięki temu wiedza jest trwalsza, bo została odkryta przez uczniów samodzielnie. Korzystamy z memetyki, kierując uwagę uczniów na połączenia neuronalne, które już są wytworzone aby na ich podstawie zapamiętywać nowe treści (inaczej mówiąc włączamy kojarzenie i odnośniki pamięciowe). Metoda projektu sprzyja obłaskawianiu stresu związanego z publicznymi wystąpieniami, a także pozwala lepiej poznać ucznia, zobaczyć co go interesuje, co lubi i co jest dla niego ważne.

Nasi uczniowie są dla nas ważni, często im o tym przypominamy, poprzez kanały niewerbalne (uśmiech, serdeczny wzrok, poklepanie po ramieniu, lub pogłaskanie głowy), a także werbalne (po prostu mówimy uczniom, iż są dla nas ważni – możliwie często aby to zapamiętali i aby zostało to z nimi na długo).